Age of Wonders

Kletsen over alle niet-ZooTycoon spellen kan hier. Maakt niet uit welk spelsysteem.

Age of Wonders

Berichtdoor Dylanus » 08 mei 2011, 13:04

Afbeelding

Age of Wonders is een Turn-based Strategy (Een strategie spel dat van burt naar burt gaat) game van de Nederlandse gamestudio, Triumph Studios. Gemaakt in 1999 en is zelfs tot op de dag van vandaag één van beste Nederlandse games ooit gemaakt.

Age of Wonders speelt zich af in een wereld dat 'The Valley of Wonders' wordt genoemd (lijkt me nogal logisch waarom het spel Age of Wonders heet :roll: ).

Het verhaal:
Elk levend wezen werd geregeerd door de grote elfenraad waar bijna elk ras in vrede samen leeft. Maar op een dag kwamen er schepen aan wal. Mensen begonnen de valei te belegeren en de elfenraad en hun koning werden afgeslacht. De koningin wist samen met de dochter genaamd, Julia te ontkomen met de overlevende elfen en de eerstgeborende van de koning, prins Meandor werd dood verklaart. Door de val van de raad waren de elfen in groepen verdeeld, de ene wilde hun oude gewoontes opnieuw oppakken terwijl de andere groep alles wat van mensen is wil vernietigen, zo werden de duistere elfen geboren. Tegen de tijd dat Julia opgroeide ging ze naar een gemeentschap dat de 'Keepers' worden genoemd dat bestaat onder andere uit wezens van het goede. Prins Meandor was eigenlijk niet dood, met zijn kwaadaardige plannen richten hij een gemeentschap op dat 'The cult of Storms' wordt genoemd dat onder ander bestaat uit wezens van het kwaad. Julia wil 'The Valley of Wonders' herstellen terwijl Meandor het wil vernietigen.

Campagne:

De campagne heeft meer dan één einde, omdat je kan kieze welke kant je op wil, je kan kiezen of je kant van Julia, de 'Keepers' wilt kiezen of de kant van Meandor, 'The cult of Storms'.

Als je een nieuw spel begint kan je instellen of je een eigen held wilt creëren. Daarbij kan je de held een eigen naam geven, een portret geven en welke soorten magie hij kan gebruiken.

WAARSCHUWING! Als je held dood gaat, verlies je!

Magie:
Er zijn 6 soorten elementen in Age of Wonders. Elk element heeft zijn eigen spreuken.

Aarde.
Water.
Vuur.
Lucht.
Leven.
Dood.

Je mag niet meer dan 3 elementen kiezen. En je mag ook niet 2 spreuken van het omgekeerde van die spreuk.
Bijvoorbeeld: Als je element 'Leven' kiest mag je de element 'Dood' niet kiezen. Het zelfde geld met water en vuur en aarde met lucht.

Rassen:
Het spel heeft 12 rassen, 4 van het goede, 4 neutrale en 4 van het kwade.

De goeden. Het kwade is hun ergste vijand.

Elfen: Zij zijn de meesters van de natuur en hebben de beste boogschutters van het spel, ze hebben wel zwakke zwaardvechters maar kunnen zich snel voort bewegen in bossen. Elfen hebben ook van nature een goeie bescherming tegen sommige magie-aanvallen.

Halflingen: Een soort volkje van kleine mensen die niet groter zijn dan een mensenkind. Hoewel ze klein zijn hebben ze wel één van de beste zwaardvechters van het spel. Elke keer als een de vijand hem eerst dichtbij aanvalt is er een kans dat hij snel die aanval blokkeerd met zijn zwaard.

Dwergen: Een trotse volk, dwergen hebben de beste belegeringswapens van het spel en zijn ook meesters in het vechten van dichtbij, sommige eenheiden kunnen over bergen lopen war andere rassen niet kunnen.

Hooglanders (Highmen): Een mensenvolk van het hoge besneeuwde noorden. Meesters van het licht en de verdelgers van het kwaad.

Neutralen. Neutralen hebben even veel vrienden en vijanden, het maakt niet uit of ze van het goede of kwade zijn.

Mensen: Hoewel mensen verantwoordelijk zijn aan de dood van de elfenkoning, zijn natuurlijke niet alle mensen slecht. De meeste steden van de mensen zijn altijd onafhankelijk van elkaar en vernietigen elk ras die tegen hun durft op te nemen.

Azracs: Een woestijnvolk. De belegeringswapens zijn vaak vervangen door dieren zoals olifanten. Hun aanvalskracht is groot, maar de Azracs hebben wel het minste pantser dan de andere rassen. Dus ze zijn makkelijk neer te halen met afstandwapens.

Frostlingen: Een soort Halflingenvolkje uit het hoge noorden.

Hagedismensen: Hagedismensen zijn meesters in het spel als ze in een gebied zitten vol met water. Bijna elke eenheid van de hagedismensen kan zwemmen, inclusief hun belegeringswapens omdat ze worden meegesleept door schildpadden.

Het kwade. Het goede is hun grootste vijand (oh, had je al door? :P ).

Duistere elfen: Het kwade tegenovergestelde van de 'gewone' elfen.

Aardmannetjes (Goblins): Leven vooral ondergronds omdat ze daar beter kunnen vechten en verder in het donker kunnen kijken. Bovengronds zijn ze één van de zwakste rassen van het spel.

Orcs: Brute grote groene wezens die een expert zijn in dichtbij gevechten. Weinig orcs zijn getraind in afstand wapens omdat ze dat een teken van lafheid vinden.

Ondoden (Undead): Het grote kwaad! Meesters van dood-magie en hun eenheden zijn immuun voor vele andere soorten magie. Zwak tegen leven-magie.

Zoals je ook leest heeft elk ras een voordeel en een nadeel.

Het spel:
Dit is een screen in de game als je het spel hebt gestart. Geen zorgen, die draak(je) zal je niet bijten. :P
Afbeelding

De minikaart is een overzicht van de hele map. zoals je ziet zit er tekst dat 'surface' heet wat oppervlakte betekend. Als je een map heeft dat ook ondergronds is staat er nog een tekst waar 'Caverns' staat. als daar op klikt kan je van kaart wisselen van ondergronds en bovengronds. De kaart laat ook zien wat van jou, je bondgenoten of van de vijand is. Elk ras heeft een eigen, bijvoorbeeld, Halflingen hebben de kleur geel terwijl de Aardmannetjes de kleur bruin hebben.

Onder de minikaart zie je de Events paneel. Dat laat het portret van je held zien, zijn naam, van welk ras, hoeveelste burt het is en de gebeurtenissen van de kaart, bijvoorbeeld, een slachtveld gewonnen/verloren, of er nieuwe spreuken zijn onderzocht en welke burt het nu is, etc.

De knop met het Drakenhoofd opent het menu waar je je spel kan opslaan of het spel kan beëindigen

Een beetje rechtonder zie het overzicht van hoeveel geld en mana je hebt en hoeveel je per burt krijgt of verliest. Geld is ontzettend belangrijk, je moet geld hebben om je eenheden te onderhouden. Als je ze niet kan betalen zullen ze jou verlaten (EN DAT IS NIET GOED!). Mana is nodig om spreuken op te roepen, raak je al je mana kwijt kan je geen spreuken meer oproepen.

Geld krijg je door steden door je veroverd. Maar ook als je bepaalde gebouwen op de kaart bezit, zoals boerderijen, bouwersgilde of mijnen. Mana krijg je door magie-nodes te veroveren maar je moet wel de juiste elementen hebben om die Nodes te bezitten, want, als je de element vuur hebt en je veroverd een water-node, dan krijg je geen mana van die node.

Helemaal rechtonderaan zie je een knop waarmee je je burt afsluit.

Steden:

Als je op een stad klikt kan je de even de overzicht kijken. in die overzicht staat er wat voor eenheden je er kan maken, dat laat ook zien wat het kost en hoeveel burten je moet wachten tot ie klaar is. Daarnaast staan er ook knoppen om mechanisme te maken dat de inkomst van de stad met 25% wordt verhoogd of je de stad opwaarderen zodat je nieuwe eenheden kan maken of een muur kan plaatsen zodat de vijand het niet kan veroveren zonder een belegeringswapen. Daarnaast kan je ook, OP EIGEN RISICO(!), de stad plunderen of met de grond gelijk maken.

Eenheden en gevechten:

Eenheden kunnen van maximaal 8 in een groep zitten. Als je je eenheid wilt verplaatsen, klik erop en klik 2x op de plek waar je het naartoe wilt brengen, als je 1x klikt zie je een gele-witte pad, dat is tot hoever het gaat lopen, als ie stopt, kan ie niet meer verder en moet je je burt afsluiten als je hem verder wilt laten lopen.

Dit is een voorbeeld als je eenheden in een gevecht raken met vijandige eenheden. Je kan kiezen of je het gevecht automatisch laat bepalen wie er wint of je kan zelf de tactische strategie kiezen zoals deze screen: Een aanval op een orc-dorp.
Afbeelding

Het lopen gaat hetzelfde als op de kaart van het spel.

Bij het paneel 'unit' zie je de status van een eenheid die je hebt geselecteerd.
Zwaard = fisieke aanvalskracht.
Schild = fisieke verdediging.
Schoen = Aantal stappen het mag lopen per burt.
Ster = Magie aanvalskracht.
Ankh = Magie verdediging.
Hart = gezondheid. Als dat 0 bereikt is die eenheid dood.

Je ziet ook een paneel van vaardigheden die ze hebben. Hieronder zijn een paar voorbeelden, je kan ook met rechtermuisknop op die vaardigheid klikken om te kijken wat die doet.

Vaardigheden voorbeelden:

Strike: Eenheid kan een andere vijand van dichtbij aanvallen.
Round attack: De eenheid zal met zijn wapen om zich heen zwaaien, elke eenheid (dus ook je eigen!) die hem heen staan worden geraakt.
Holy Champion: Eenheid kan meer schade toe brengen tegen wezens van het kwade.
Forestry: Eenheid kan sneller door bossen lopen (zoals elfen).
Wall Crushing: Eenheid kan door muren breken.
Hurl Boulder: Eenheid gooit een grote steen. Ook handig om muren te breken.
Archery: Eenheid kan pijlen schieten.

Helden:

Zoals ik in het begin zei, de held die jij bent mag niet dood want anders heb je verloren. Maar je kan ook bepaalde helden inhuren om voor je te vechten. Meestal reizen ze de hele kaart rond, maar kunnen je ook komen opzoeken om jou te dienen, je moet natuurlijk hun wel betalen als je ze aanneemd. Helden kunnen goeie leiders zijn van een groep en soms is held die alleen is best wel gevaarlijk voor een vijandelijk groep. Ook al gaat die held dood, je hebt dan nog niet verloren omdat JOUW held nog leeft.

Demo en tips:

De demo kan je downloaden via deze link:
http://www.fileplanet.com/29156/20000/fileinfo/Age-of-Wonders-Demo

De Demo bevat 2 vrij spel kaarten en de Toturial. Dus om de basis te weten van Age of Wonders moet je eerst de Toturial spelen om even te oefenen.

Ik wens jullie er veel plezier mee en hopelijk hebben jullie van deze review genoten.

Dylan.
'Ready for eternal war!' Quote van de Chaos Space Marines van Warhammer 40.000.
Dylanus
Avatar gebruiker
ZooTycoon.nl Lid
Berichten: 1704
Geregistreerd: 04 jun 2006, 14:00
Woonplaats: Heemskerk, nederland



  • Reklame Boodschappen
cron